I Sverige råder både skolplikt och skolrätt. Gryning har ett tydligt fokus på skolan och dess plats i behandlingsarbetet. Forskningen är entydig i att skolan är en framgångsfaktor och avgörande för hur en individ klarar sig senare i livet.
Grynings skolmål
Fungerande skolgång för barn och ungdomar som är placerade inom Grynings verksamheter är en prioriterad fråga för oss.
- Vårt mål är att alla barn och unga som får insatser inom Gryning ska ha en fungerande och långsiktig kontinuitet i skolgången
- Vi har rutiner på alla enheter för hur arbetet med skolfrågorna ska arbetas med såväl generellt som individuellt i varje enskilt ärende
- Vi eftersträvar ett brett samarbete med skolfunktioner i regionen
Gryning satsar på skolan
Grynings enheter har:
- skolansvariga på enheterna
- samarbete med närbelägna skolor
- rutiner för arbete med placerade barn och ungdomar som inte fått en fungerande skolgång
Ansvaret för placerade barns skolgång är delat
SAMS-modellen – samverkan socialtjänst skola är det regelverk som beskriver hur en obruten skolgång för placerade barn och ungdomar ska säkras. Modellen är framtagen i samverkan mellan Skolverket, Socialstyrelsen och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Modellen innehåller fyra faser; inför placering, under placering, inför avslut och uppföljning. För varje fas finns beskrivet:
- vad som ska göras
- syfte
- vem som har ansvar för genomförandet
Ansvaret är fördelat mellan socialtjänsten, rektor på avlämnande skola/ansvarig på utbildningsförvaltningen och rektor på mottagande skola/utbildningsförvaltningen.
Viljeförklaring
Våra enheter tar ansvar för att bistå våra uppdragsgivare och skolan med förmedling av kunskap, råd och stöd samt ibland praktisk hjälp.
Detta innebär i förlängningen att Vi prioriterar att de barn och unga som är placerade inom Gryning ska ha en fungerande och obruten skolgång.
Inför placering – tänk på att
Inför en placering kan omhändertagandet av detaljerna kring skolgången underlätta i långa loppet. Tänk på att:
- ett barn/ungdom som är placerad i annan kommun än hemkommunen har rätt till en skolplacering i placeringskommunen
- säkerställa ett samtycke från vårdnadshavare och/eller barnet/den unge avseende sekretessen rörande samverkan med skolan och alla inblandade parter
- skapa tydlighet kring eventuella beslut om att avvakta skolgång. Om barnet/ungdomen inte ska gå i skolan pga. psykisk ohälsa eller annan sjukdom ska beslutet föregås av en hälsoundersökning och sjukskrivning
- ha skolgång som ett mål i genomförandeplanen och tydliggör de olika ansvarsdelarna av skoluppdraget
- säkerställa att elevens hemskola är informerad om att barnet är placerat inom Gryning, detta oavsett om eleven går kvar i hemskolan eller har bytt skola
- säkerställa att en informationsöverlämning mellan elevens hemskola och den nya skolan skett
- prioritera skolkontakter och se till att barns skolprestationer och kunskapsutveckling alltid följs upp under en placering.
- sträva efter att samverka med vårdnadshavare kring barn och ungas skolgång